Gisteren kwamen de meiden thuis met hun : RAPPORT.
Aan hun blije gezichten zag ik al dat het wel goed zat maar ik was toch benieuwd.
De kleinste heeft een uitstekend rapport , allemaal positief commentaar erbij, er is alleen 1 ding, 1 zin die me zorgen baart.
De juf schreef: Erg spontaan ben je en soms te...je kunt niet ALLES zeggen wat je denkt.
Dan begin ik me toch af te vragen wat dat kind daar allemaal verteld op school. Ik ben best een open boek maar sommige dingen is wel fijn om die voor jezelf te houden toch?
Zo weet ik nog toen ik een borstoperatie had, dat de andere dochter (toen 5 jaar) toen in de kring had verteld: "Mijn moeder word aan haar tieten geopereerd vandaag. "
Als je dan een week later weer op school bent en het hele schoolplein (ouders en kinderen) staren naar je boezem... dan voel je je toch niet helemaal op je gemak.
Enfin, ik heb nog even gepolst bij dochterlief maar nee hoor, ze verteld echt nooit iets raars hoor. maar ja dat wil niks zeggen ik zeg altijd tegen ze dat je alles kan zeggen hier dat niks raar of gek is , als ze dat nou op school ook doorvoert, god weet wat dat kind dan allemaal verteld in de kring, niet dat er zulke rare dingen gebeuren natuurlijk maar ja je snap hem wel.
Ik wil dus helemaal niet naar het laatste 10 minuten gesprek want als het rapport al binnen is en alles is goed waarom zou je dan nog naar een 10 minuten gesprek gaan? Heeft geen zin volgens mij, volgend schooljaar jaar maar weer . Maar ja die laatste zin, zou ik dan toch even gaan om te weten te komen wat dochterlief allemaal verteld?
Want ik weet nog een paar jaar geleden was ze het weekend bij haar papa geweest en papa was in slaap gevallen op de bank , dus de kids die keken leuk tv terwijl papa sliep en wat verteld mijn toen 4 jarige dochter op school op maandag in de kring toen de juf vroeg of ze nog wat leuks hadden gedaan het weekend?
"Ja hoor, wij waren bij papa en ik zag toen op de tv dat je je anus kan laten bleken"
Do I need to say more?
De juf schreef ook: Toneelspelen gaat dat het later worden ?
Dochterlief schijnt namelijk nogal goed te zijn in toneel, ik zal haar vast gaan inschrijven bij Kloostercasting en Paul Verhoeven zal ik alvast bellen kan die er ook rekening mee houden want misschien heb ik hier wel the next Meryl Streep in huis zeg.
Middelste heeft ook een heel goed rapport, op geschiedenis na dan, daar heeft ze een onvoldoende, een 5 voor, want ja leren over iets wat al geweest is, dat vind ze STOM.
"Dat is toch al geweest?? Waarom moet ik dat nog leren dan?" Mevrouw houdt zich bezig met de toekomst en niet met het verleden. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Kan nog leuk worden op het voortgezet onderwijs want geschiedenis gaat gewoon door.
Bij haar commentaar staat onder andere: Je hebt goede en leuke ideeën . Het was een leuk jaar met jou in de groep, je gaat met iedereen goed om. Je hebt een eigen mening.
Tja van wie zou ze dat nou hebben, die laatste zin? Een eigen mening?
Ach, je mag een eigen mening hebben en het is zelfs honderd keer beter een eigen mening te hebben vind ik dan dat je geen mening hebt.
Over middelste maak ik me wel de meeste zorgen want het kind is echt goed in leren alleen de zin ontbreekt vaak. De intelligentie is er wel maar de zin.....
En de motivatie is vaak ver te zoeken want er zijn zoveel dingen leuk in het leven en leren is dan toch wel de minst leuke volgens haar.
Maar als ze iets wil dan kan ze het , het is altijd een heel zelfstandig kind geweest, het eerste woord wat ze zei was: "zellufdoen". Niks mama of papa , nee "zellufdoen". Dat zegt wel wat over het karakter, met 8,5 maand liep ze , met 3 jaar fietste ze zonder zijwielen , ze is nooit klein geweest voor mijn gevoel (tenminste maar zo kort dat ik het me niet meer goed kan herinneren) en ze had me nergens voor nodig, haar motto was: zellufdoen.
Nu moeten ze nog 3 weken naar school en ze snappen het niet want op het rapport staat immers al dat ze over zijn waarom zou je dan nog naar school gaan? Tja ik snap het ook niet hoor, waarom die rapporten niet gewoon de laatste week of de vrijdag van de voorlaatste week meegegeven worden. 3 weken van te voren vind ik ook erg vroeg.
Oudste begint maandag aan zijn toetsweek en krijgt dan begin Juli pas zijn rapport. Dus die moet er nog even tegenaan .
12 reacties:
Oh geweldig, volgens mij lijkt je dochter sprekend op jou! Mijn dochter is ook zo'n praatapparaat. De overbuurvrouw zei eens tegen me: ze verteld wel véél hè?, en liet mij in grote twijfels achter.
19 juni 2009 om 09:49Fijn dat de rapporten goed zijn, maar idd, wel een beetje vroeg uitgedeeld hoor, ik zou dan ook geen klap meer uitvoeren!
Wat heerlijk dat de rapporten, goed zijn! Hier geen rapporten stress dat krijgen ze hier gewoon niet, iedereen gaat over, en wie extra hulp nodig heeft krijgt dit door middel van een klasseassistent zodat je niet achterraakt. Hier bij ons, gaan ook licht verstandelijke kinderen gewoon in het regulieronderwijs. Natuurlijk wel de gesprekken, en daar trekken ze een half uur per kind voor uit hahahaah....
19 juni 2009 om 10:20Nog even duimen voor de toesten, maar dat gaat vastgoed komen.
Haha, van wie zouden je dochters dan hebben? Dat 'zeggen wat ze vinden'?
19 juni 2009 om 10:22Hier krijgen ze de 6e pas hun rapport. Of eigenlijk ik, want ik moet het op gaan halen. 10minutengesprekken zijn er alleen op verzoek. Gelukkig, er valt meestal toch niets te bespreken. Voor Merel heb ik maandag het 10minutengesprek. Maar die zit nog in groep 1. Dan valt er tenminste nog wat te bespreken :-)
Die van mij krijgen hun rapport in de laatste schoolweek: verhuizen naar Katwijk meid!
19 juni 2009 om 10:29Je anus laten bleken? Welke uitzending heb ik gemist? Whahahaha.
Ik zou toch maar even voor dat 10 min gesprekje naar school als je meer wilt weten.
Ik pies hier lichtelijk in mijn broek van het lachen, wat je zegt, wat vertelt ze dan, niks is raar of gek, er bestaan geen domme vragen en ga zo maar door, dat vertel ik de mijne ook al van jongs af aan maar die is van nature erg gesloten, zelfs als je haar vroeg of vraagt, WAT hebben jullie vandaag gedaan op school... oh niks bijzonders... :S Geloof mij, dat is soms erg lastig, er zijn tijden geweest dat ik elk boek erop nasloeg om er maar achter te komen wat er in haar koppie omging, of ze wel gelukkig was, of er haar iets dwars zat, ik heb echt letterlijk en figuurlijk mijn eigen kind moeten observeren in gedrag en tijden van voorspoed en stilstand in mijn privé om te merken en te leren hoe zij zich dan gedroeg, bladiebla, nou ja, je snapt me wel...
19 juni 2009 om 10:50Gelukkig is ze nu een stuk meer open maar nog steeds, privé is privé dus op school weet ik dat ze amper over thuis vertelt, maar andersom dito! Ja als ze gaat stressen omdat zij iets heeft laten liggen terwijl ik elke dag vroeg... heb je nog opdrachten, werk liggen? NEEEEEEHEEEEEEEEEE en dan laatste moment.. uhm ja, daar zijn onze laatste gesprekken met name over gegaan, dat ik haar best achter haar broek wil zitten zoals ze dan van mij zelf vraagt, maar dat ze het mij dan ook wel moet zeggen wat ze moet doen, wanneer het af moet, liefst zodra de opdracht ligt opdat ik haar kan helpen... volgend jaar nieuwe ronden, nieuwe kansen.
Wat betreft dat rapport nu al thuis en weten dat je overgaat, IDD, ik geef ze groot gelijk, WAT voor zin heeft dat, ik weet nog dat ik het echt op de laatste dag of in die laatste week meekreeg, om dan die laatste 2 dagen samen de klas op te ruimen en te gaan vertellen wat we deze komende zomer gingen doen enzo.. was feest in de klas...
XXX
"Over middelste maak ik me wel de meeste zorgen want het kind is echt goed in leren alleen de zin ontbreekt vaak. De intelligentie is er wel maar de zin.....
19 juni 2009 om 12:24En de motivatie is vaak ver te zoeken want er zijn zoveel dingen leuk in het leven en leren is dan toch wel de minst leuke volgens haar.
Maar als ze iets wil dan kan ze het , het is altijd een heel zelfstandig kind geweest, het eerste woord wat ze zei was: "zellufdoen". Niks mama of papa , nee "zellufdoen". Dat zegt wel wat over het karakter, met 8,5 maand liep ze , met 3 jaar fietste ze zonder zijwielen , ze is nooit klein geweest voor mijn gevoel
Nou dat komt mij wel heul erg bekend voor...
25 spreekwoorden in 5 minuten leren en dan een 10 halen.
Elke keer denk ik: nu gaat ze op haar bek (en laat haar maar eens gaan, kijken of dat helpt) maar nee, mevrouw fietst er rustig tussendoor.
Zouden die meiden zich daarom zo tot elkaar aangetrokken voelen: exactly the same...
Rapporten op tijd mee; dit geeft ouders de kans om nog even met een leerkracht te praten of te overleggen over het nieuwe schooljaar of over bepaalde zaken. Prima dus naar mijn idee!
19 juni 2009 om 13:09Ik zie op school hoe hectisch de laatste weken zijn en het geeft dan wat lucht als de rapporten uitgedeeld zijn en de gesprekken gevoerd.
Gefeliciteerd met de mooie rapporten van je kroost!!
Haha, alles zeggen wat je denkt.
19 juni 2009 om 16:50Nee, dat doe ik ook nooit. En ik heb ook nergens een mening over.
Gelukkig heb ik wel altijd gelijk. En ik heb overal verstand van. Net als jouw dochters denk ik!
Ik heb ook zitten zwoegen op mooie opmerkingen op de rapporten. Rapporten gaan toch vaak hun hele leven mee, dus ik vind dat je er zorgvuldig mee moet omgaan. Zo'n opmerking zou ik niet op het rapport schrijven, denk ik, tenzij ik zeker weet dat ouder en kind goed weten wat ik bedoel...
19 juni 2009 om 18:38Enne, als juf moet je jezelf wel eens inhouden om kinderen niet te veel laten vertellen. Zo had ik eens een jongetje in de klas die vertelde dat de vijf kinderen uit hun gezin om de beurt bij mama in het grote bed sliepen en papa dan in hun kinderbed, omdat hij zo snurkt. Ik heb maar niet doorgevraagd om welke dagen het ging!
Ik heb in 'n deuk gelegen om die anus. Mijn niveau hè, mijn niveau :-)
19 juni 2009 om 20:28Wat goed dat de rapporten zo fijn en goed waren! En ik kan nog niet meepraten over hoe dat hier gaat. Of wat zeg ik: Mister T. doet nog niet aan rapporten. Dat heeft ie niet nodig :-)
Waar kan je dan je anus laten bleken? ;-)
19 juni 2009 om 20:58Rapporten gewoon op tijd mee, want dat geeft, zoals Door al aangeeft, mensen nog de kans om gesprekken te voeren als het nodig is.
Hier is alleen bij het eerste rapport een 10-minutengesprek standaard. Bij het tweede en derde rapport geeft de school het aan als er aanleiding is voor een gesprek of kan je het zelf aanvragen.
Fijn dat de meiden over zijn. Gefeliciteerd.
En niet van geschiedenis houden? Sjemig, dat was nou net mijn favoriete vak!
Hahaha, heerlijk zo'n flapuit dochter!! Zou die van mij kunnen zijn!! Zij maakt opmerkingen over dingen die ik gezegd heb over mijn ouders, waar opa en oma bijzitten.... worden ook wel erg ongemakkelijke situaties kan ik je verzekeren!
20 juni 2009 om 10:35Fijn dat die rapporten weer oké zijn!! Enne... volgens mij is dat iets van alle kinderen hoor... meer in hun mars hebben dan ze laten zien! Gewoon blijven stimuleren. Oudste gaat na de zomer naar de universiteit toe. Ik hoor zijn klasseleraar van groep 8 nog zeggen: Nou, als hij VMBO kader haalt, mag je blij zijn. Een hoogvlieger zal het nooit worden.
Nu gaat hij met een propedeuse van allemaal zevens en achten naar de universiteit toe!! :-)
Een reactie posten