Toen N naar het voortgezet onderwijs ging hadden we al snel door dat hij enige motivatie nodig had om te presteren. Voor elke 9 of 10 beloofden we dus tien euro.
Zo gezegd zo gedaan.
Mijn zoon Y vond dit jaar dat dat dus ook voor hem moest gelden. Ja, dat is natuurlijk ook wel zo, wat je voor de een doet moet je voor de ander ook doen.
We zijn nu 4 weken verder en dit heeft me reeds 40 euro gekost bij zoonlief.
Werkt het bij N niet echt als stimulatie middel bij Y wel want hij weet er wel raad mee, met die euro's, en heeft al snel door dat hoe meer geld je hebt, hoe meer leuke dingen je kan doen of kopen. Daarbij leert hij makkelijk, dus snel verdient.
Toen ik vandaag weer 20 euro moest betalen zei hij dan ook (de slimmerik) : " je gaat niet over een paar weken of maanden zeggen dat je dit niet meer doet want dat is niet eerlijk".
Nee, dat had ik ook al bedacht dat dat niet eerlijk zou zijn dus het is afwachten maar ik ben bang dat me dit een hoop eurootjes gaat kosten dit jaar.
Ach, het heeft ook zijn voordelen want mijn dochter, die normaal niet aan het leren te krijgen is, is hevig gestimuleerd door dit systeem en heeft reeds 3 tienen binnengesleept. En dit is toch een stuk makkelijker dan steeds maar ruzie met het kind te moeten maken dat ze eens moet gaan leren.....wat ze dan weer niet doet .......en wij dus weer ruzie krijgen.........ik gestresst ben en zij overstuur.......nee, dan is dit voor mij een heerlijke relaxte methode .
Ik had het al eens geprobeerd met 1 euro maar daar doen ze het niet voor, begrijpelijk ook wel want wat krijg je tegenwoordig nog voor een euro? En dan moet je wel heel veel tienen halen voor een Nintendo/MP3 speler/PSP/mobieltje bv, dan ben je al zo oud dat je hem niet meer wil. Van mij hoeven ze geen krantenwijk te gaan doen ik heb liever dat ze goed leren en hun tijd daarin duwen ipv in een krantenwijk, ik betaal ze voor studeren zodat ze een goede opleiding gaan doen en later zichzelf kunnen bedruipen en het liefst goed want geld maakt niet gelukkig maar het is wel verdomde handig.
Niets is voor niets in dit leven en niets krijg je zomaar dus dat is een goede les dat je moet werken voor je geld en voor je spullen, je kan ze er niet vroeg genoeg aan laten wennen.
En of dit nou wel of niet pedagogisch verantwoord is interesseert me geen moer , het werkt en dat telt.